Jak jsem se naučila německy za 2 měsíce

Zní to překvapivě? Nadlidsky? Jen to dosažitelné jen pro ty, co mají nějaký zvláštní talent? Výjimečnou paměť?

Povím Vám příběh o tom, jak jsem to dokázala já. Já osobně rozhodně výjimečnou paměť, talent nebo žádné podobné zlepšováky nemám, takže Vás mohu uklidnit. 🙂 Dnešní článek nepíšu, abych se vychloubala, ale abych Vám ukázala, že je to možné i pro Vás!

DISCLAIMER: „Umět německy“ v mém případě znamená umět komunikovat a vést konverzaci, zvládat gramatiku natolik, aby její případně chybné použití nebránilo v komunikaci, rozumět knížkám, rozumět filmům a seriálům, podcastům, mít možnost číst zahraniční zdroje a webovky, nebát se odjet do Německa s tím, že se nedorozumím. Pro ty, co rozumí jazykovým úrovním, dostala jsem němčinu za 2 měsíce na úroveň B1.

Neříkám, že jsem se za 2 měsíce naučila z nuly mluvit jako rodilý mluvčí. Ale upřímně, kolik lidí nutně potřebuje umět jazyk tak dobře? Je to skutečně potřeba, nebo ego co nás nutí být bezchybní? Sami si odpovězte, jakého levelu jazyka chcete dosáhnout. Je to důležitá otázka, podle níž se pak bude odvíjet i Vaše jazyková cesta.

Umět jazyk neznamená vědět všechno, nedělat chyby a mluvit jako rodilý mluvčí. Pro někoho možná ano, ale pro většinu populace to znamená zvládat se dorozumět v zahraničí, rozumět knihám, volit si svobodně zdroje v daném cizím jazyce, … A nestydět se za svou nedokonalost.

Při studiu jsem měla 3 priority

a) nesmí to být časově náročné (v tu dobu jsem pracovala kolem 8 – 10 hodin denně a chtěla jsem svůj čas na přátele a koníčky)
b) musí to pro mě být zábava (co mi nebaví, u toho nevydržím)
c) musí to být rychlé a efektivní (celý proces jsem brala jako výzvu, tj, chtěla jsem cíle kvůli lidem a studentům dosáhnout co nejrychleji)

Jak jsem našla v zaneprázdněném rozvrhu 4-6 hodin ke studiu?

Teď si asi říkáte, jestli nejsem blázen, pokud pro mě znamená „časově nenáročné“ 4-6 hodin denně. Spousta lidí tvrdí, že nemá ani deset minut!
Na začátek musím znovu zopakovat, že to pro mě byla výzva. Chtěla jsem dosáhnout cíle co nejrychleji a proto jsem si stanovila takový plán. V současné době radím studentům, kteří se chtějí pouze zlepšovat udržitelným a dlouhodobým tempem, že taková časová dotace není optimální.
Každopádně já tehdy neměla jen tak 4-6 hodin extra jen na studium, leda že bych nechodila spát.

Neoddělujte svůj běžný život a své koníčky od studia. Spojte je v jedno.

Sepsala jsem si seznam aktivit, které běžně dělám, když „žiju svůj běžný život“. Udělejte to taky a budete až překvapeni, kolik hodin denně budete schopni najít! Moje aktivity vypadaly následovně:

  • chodím na denní procházky, při kterých poslouchám podcasty -> nahradila jsem české/anglické těmi německými
  • chodím několikrát týdně cvičit a během toho poslouchám písničky -> nahradila jsem české/anglické těmi německými
  • odpočívám u filmů a seriálů -> začala jsem sledovat ty německé s německým dabingem
  • každý den 30 minut čtu -> začala jsem číst v němčině
  • každý den píšu 10 minut do deníku (metoda journalling, jedna z nejefektivnějších metod odbourávání stresu, doporočuju) -> začala jsem zápisky psát v němčině
  • prokrastinuju na sociálních sítích, především IG a YouTube – začala jsem sledovat německé tvůrce a konzumovat výhradně jejich obsah

Víte, kolik hodin mi tyhle výměny zabraly denně navíc? 0! Zároveň kolik hodin jsem díky tomu denně konzumovala němčinu? 4-6!

Ve volných chvílích, které byly zhruba 30-60 minut denně jsem se věnovala skutečnému studiu, tak jak si ho nejspíš představujete. Trénovala jsem gramatiku, učila se slovíčka, stavěla věty. 

Proč jsem si našla i jako samouk učitele?

Často na sociálních sítích propaguji, že na cizí jazyk nepotřebujete učitele. Konec konců, proto jste si pravděpodobně přečetli příručku i tento e-mail. Ale nepochopte mě špatně, dle mého názoru vám může učitel Vaši cestu několikanásobně usnadnit, ulehčit a zpříjemnit.

Je špatný způsob, jak pohlížet na učitele, a dobrý způsob. V tom špatném student na lektora pohlíží jako na člověka, který za něj odvede veškerou práci, který mu tu gramatiku a slovíčka nějak do hlavy nalije a očekává, že mimo hodiny s lektorem se nebude muset nijak moc snažit. Dává tedy 90 % úsilí do rukou lektora, 10 % na samostudium (pokud alespoň dělá úkoly, v horším případě ani to ne).

V tom dobrém vnímá student lektora jako mentora, jako poradce, nikoliv jako na stereotyp učitele. Většinu studia a příprav provádí doma a jako samouk a lektora využívá jen ke konzultacím jednotlivých problémů, ke stanovení plánu výuky, k motivaci vytrvat a jako specialistu. Poměr by byl tedy opačný, 90 % úsilí samostudium, 10 % úsilí studium s lektorem.

Já tedy na každou hodinu s lektorem (1x týdně) chodila se seznamem otázek, nejasností, vypracovaných cvičení a úkolů přímo lačnící po odpovědích na otázky, na jaké jsem nemohla najít odpovědi. Zároveň mi motivovala představa být příští týden na lekci zase o kus lepší a doslova svým pokrokem lektorku šokovat. Taková spolupráce si troufnu říct musela být radost i pro ni. 🙂 A v neposlední řadě, když do něčeho investujete peníze, Vaše míra zodpovědnosti zase vzroste a je mnohem menší pravděpodobnost, že to vzdáte, a to platilo i u mě.

Jak vypadal celý proces od startu do cíle?

Omluvte můj expresivní výraz, ale ze začátku to rozhodně nebyla prdel. Jak jsem psala výše, začala jsem hned poslouchat podcasty, hned číst knížky, koukat na seriály. Ze začátku jsem rozuměla možná tak 10 % všeho, ale nevzdala jsem to.
Určitě všichni víte, že nejefektivnější a nejrychlejší způsob, jak se naučit cizí jazyk, je odjet do zahraničí. Málokdo si ale uvědomuje, že v dnešní době téměř neomezených možností (díky internete) si takové prostředí můžeme vytvořit i v pohodlí naší rodné země.

Nečekejte, až bude Vaše angličtina dost dobrá na to, abyste mohli začít číst/poslouchat v AJ. Funguje to úplně naopak. Nejdřív začnete číst/poslouchat v AJ, pak se Vaše angličtina začne zlepšovat. Je to jako říkat, že začnete držet dietu, až zhubnete 20 kg.

Čím více německého obsahu jsem zkonzumovala, tím jsem na tom byla lépe. Moje první hodina konverzace byla naprosto otřesná. Snažila jsem se dát dohromady složité věty, ale měla jsem problém složit i ty jednoduché. Ale to je naprosto normální. Každý začátek je těžký. 

Přijměte fakt, že každý profesionál začínal jako amatér.
 I já jsem tehdy začínala s angličtinou jako člověk, co ani neví, co to znamená dog. Ale je to proces. And you will suck in the beginning, neboli na začátku budete stát za starou belu, ale je to nevyhnutelný proces, který NENÍ trvalý, pokud se bude dál snažit. 

Po 2 měsících jsem si už po Skypu s rodilým mluvčím z Německa povídala a všem možným, v Chorvatsku jsem pokecala s partičkou Němců, na filmy jsem koukala už bez titulků a knížka se mi četla už skoro sama (berme v potaz, že Harryho Pottera jsem četla už předtím a znala jsem příběh). Brala jsem to jako svůj velký úspěch. Ověřila jsem si, že věci, které učím studenty, fungují. A tím moje cesta s němčinou končila. Jediný důvod, proč jsem se jí chtěla naučit bylo zvládnout svou challenge a po jejím dokončení jsem neměla důvod studovat dál.

A proto je důležité znát Váš cíl – pokud je Vašim cílem se jazyk naučit trvale a využívat ho, nemůžete v tomto bodě přestat, ale pracovat na tom, abyste si úroveň minimálně udržovali. A jak na to? O tom Vám řeknu zase někdy příště. 🙂

Jaké principy jsem ve výuce uplatňovala jako vysoce efektivní student?

O tom jsem dokonce napsala celý eBook [5 tajemství efektivních studentů angličtiny, odkaz zde>>], který si můžete stáhnout zcela zdarma a inspirovat se z něj. Enjoy!

Miluju angličtinu a mým posláním je naučit studenty, jak se konečně naučit anglicky rychle a efektivně, a především, jak se do angličtiny zamilovat a žít život, kde neexistuje jazyková bariéra. Můj příběh si přečtěte zde >>