Za 2 měsíce jsem se zlepšila více než za 6 let ve škole

Článek na téma Jak jsem se naučila německy za 2 měsíce (odkaz zde>>) odstartoval obroskou míru odezvy a zároveň i spoustu dotazů. „Učila ses němčinu ve škole, nebo jsi začínala od 0?“ nebo „Umíš ještě pořád německy?“ a podobné otázky v tomto duchu. Proto Vám v dnešním článku odpovědi na tyto otázky objasním.

Délka studia nevypovídá o tom, jak moc dobře jazyk umíte

Často se setkávám se studenty, které označuji jako „časoměřiče“. Proč jim tak říkám? Protože na otázku, jaká je jejich úroveň angličtiny odpovídají časovým údajem, například: „Učím se už 2/5/10/20 let.“ Což samozřejmě nevypovídá nic o tom, jakou úroveň člověk má.

Proto kdybyste se zeptali mě, jak dlouho jsem se před výzvou učila německy, odpověděla bych 6 let. Pravděpodobně byste předpokládali, že umím perfektně mluvit, ale realita byla taková, že jsem se dokázala tak maximálně krkolomně představit. Dost smutné po 6 letech, že?

Je tedy fakt, že jsem nebyla úplný začátečník před začátkem výzvy, ale vzhledem k tomu, že jsem se do výzvy pustila po 2 letech, co jsem o němčině ani neslyšela, a navíc ještě z úrovně, která nestála za řeč, jsem si jako začátečník připadala a musela jsem začít úplně od začátku.

Standartní výuka jazyka ve škole vs efektivní výuka

Určitě jste už někdy slyšeli někoho říci: „Umím jen školskou angličtinu/němčinu/francoužštinu.“ Jinými slovy bych školskou angličtinu/němčinu přeložila jako pamatuju si pár našprtaných slovíček na test, umím vyplnit mezery v textu na minulý čas, nicméně nedokážu sám pomalu složit větu a když na mě spustí rodilý mluvčí, mám pocit, jako kdyby mluvil spíš čínsky. Kdo se v tom vidí? 😀

Já stoprocentně. Z němčiny jsem nosila jedničky, protože jsem ji vnímala jako důležitý jazyk, který se chci naučit, ale ve škole jsem rozhodně nebyla v prostředí, které by mi ve studiu podpořilo.

⭕Na test jsem se naučila 150 slovíček a o týden později si pamatovala sotva 20.
⭕Z časování sloves jsem přinesla jedničku, protože jsem si mechanicky zapamatovala pravidla a koncovky, které jsem jen doplnila na prázdnou mezeru ve větě.
⭕V hodinách jsem mluvila tak 60 sekund čistého času. Což bylo méně než 5 minut na týdenní bázi.
⭕Poslech jsme procvičovali dvakrát do roka a když už, tak to znělo přesně jako ta čínština a nedalo se tomu porozumět.

Očekávat, že s takovým výukovým plánem budete schopni konverzovat nebo se jen domluvit, je naprosté šílenství. Bohužel je to stále realita a forma výuky na většině školách.

2 měsíce mi daly více než 6 let

Jak už jsem zmiňovala na začátku článku, čas studia není nutně zásadní určující faktor Vaší úrovně jazyka. Pokud se chcete naučit cizí jazyk, je to rozhodně i otázka času, trpělivosti a konzistentnosti, nicméně pokud se neučíte efektivně, můžete se klidně učit desítky let a stejně se nikdy nerozmluvíte.

Patřila jsem mezi ty studenty, kteří nevěřili tomu, že se dá naučit mluvit německy plynule.

Vždyť je němčina tak těžká! Musím myslet na pády, na časování, na slovosled, na tvar přídavného jména, jestli tam patří zu nebo ne? Než tohle všechno vymyslím, tak uteče dobrý 5 minut.

Věřím tomu, že někteří z Vás si říkají to samé o angličtině.

Proč musí mít tolik časů! Než vymyslím, jestli se ta věta týká přítomnosti nebo minulosti, nebo jestli je to naplánované nebo spontánní, tak zešedivým.

Pokud se ale jazyk učíte správně, věřte mi, že na tento problém nenarazíte. Nebo že Vám minimálně nezabrání v dosažení plynulé úrovně jazyka. Metody, které jsem popisovala v posledním článku, mi pomohly mluvit plynule a tak nějak přirozeně a intuitivně. Samozřejmě, že jsem jsem nemluvila po 2 měsících dokonale a bezchybně, ale mluvila jsem a dokázala komunikovat a konverzovat, což byl můj cíl. 🙂

Stačí dva měsíce na to, abyste se naučili cizí jazyk z nuly na úroveň rodilého mluvčího?

Moje životní filozofie sice je „Nic není nemožné“, ale obávám se, že toto je pro běžného člověka skutečně nedosažitelný úkol. Za 2 měsíce můžete udělat oooobrovský pokrok. Nicméně pokud se chcete úrovní blížit rodilému mluvčímu a jazyk používat ideálně aktivně celý život, bude to i celoživotní proces.

Já se například učím anglicky od 1. třídy. Nyní ji už 5. rokem vyučuji. Mám různé certifikace, FCE, CAE, CELTu, jsem s angličtinou v denním kontaktu, tvořím kurzy, takže ji studuji do těch největších detailů, a stále nemohu říct, že ji umím dokonale. A nejsem si jistá, jestli vůbec někdy něco takového budu moci říct.

Proto odpověď na otázku, jestli němčinu stále ovládám, je ne. Za prvé jsem se dostala zhruba na úroveň B1, což není dost vysoká úroveň na to, abych ji už nikdy nezapomněla (to by byla potřeba zhruba úroveň B2+), a za druhé jsem s ní od doby, kdy jsem ukončila výzvu, nepřišla žádným způsobem do kontaktu.

Kdybych se rozhodla se ji znovu začít učit, měla bych obrovskou výhodu v tom, že jsem rozhodně nezapomněla vše. Stačily by mi tak dva měsíce intenzivnějšího studia na to, abych se dostala zpět na tehdejší úroveň a docela by mi to rozpomínání se zabolelo, ale dala bych to. 🙂

Poučení pro Vás ale z toho plyne následovné – pokud se chcete jazyk naučit na vyšší úroveň než B1 a trvale si vysokou úroveň i udržet, 2 měsíce na to stačit nebudou. 🙂

Patříte mezi studenty, co chtějí být v kontaktu s jazykem na denní bázi a posouvat se v angličtině na denní bázi komplexně, tedy i v mluvení, psaní, poslechu, čtení, slovní zásobě, gramatice i výslovnosti? Pokud ano, tak se přihlaste do mého programu pro samouky VÝUKA AJ ONLINE. Informace včetně ukázky z programu zdarma získáte zde>> Enjoy!

Miluju angličtinu a mým posláním je naučit studenty, jak se konečně naučit anglicky rychle a efektivně, a především, jak se do angličtiny zamilovat a žít život, kde neexistuje jazyková bariéra. Můj příběh si přečtěte zde >>